© Foto's: Jeyda Yagiz
Dieter De Schutter door Jeyda Yagiz voor VONK Zonen
© Foto's: Jeyda Yagiz

In gesprek met Dieter De Schutter

Om een inkijkje te krijgen in het hoofd & de werkpraktijk van de literaire makers in ons Watlab, ging onze stagiair Beyza Çalișkan met hen in het voorjaar van 2022 in gesprek.

Dieter De Schutter is een illustrator uit Antwerpen. Hij hanteert voor zijn illustraties een heldere en dynamische beeldtaal. Zijn werk won meerdere prijzen, waaronder ‘Purple Island’ van Nami Concours 2021 in Zuid-Korea. In het Watlab werkt hij aan freelance opdrachten en aan zijn eerste eigen prentenboek als schrijver en illustrator.

Wat typeert volgens jou je werk?

In mijn illustraties nodig ik de toeschouwer graag uit om een stapje dichterbij te zetten. Zo kan die heel het tafereel doorgronden. Ik hou ervan om kleine grappige details te tekenen. Mijn werk is kleurrijk, met oog voor grafische compositie. Doordat ik vaak met verschillende schrijvers samenwerk, zijn de thematieken ook divers. In deze samenwerkingen voeg ik in de beelden die ik maak een nieuwe laag toe aan het verhaal. De beeldverhalen die ik zelf maak ogen aanvankelijk vrolijk, maar er schuilt onderhuids soms ook een zekere tristesse in.

20220811 Vonk Zonen Babelbuhhne LRc Tim Theo Deceuninck 30
© Tim Theo Deceuninck

Denk je in beelden?

Ja, maar eigenlijk vooral in sferen. In mijn illustraties hou ik altijd rekening met de context en wil ik het juiste gevoel overbrengen. Dat gevoel of die sfeer komt geleidelijk aan tot stand omdat ik mijn buikgevoel volg. Ik experimenteer met kleuren en compositie en hou ervan om verschillende dingen uit te testen. Uiteraard heb ik op voorhand wel al een beeld in mijn hoofd, maar ik wil me nooit te hard vastpinnen en wil nog voldoende vrijheid behouden. Ik ben bijvoorbeeld geen grote fan van te fel uitgewerkte schetsen, omdat het gevaar dan bestaat dat je een bepaalde spontaniteit verliest door het beeld al op voorhand volledig uit te werken. Ik vertrek dus liefst van een abstract idee in mijn hoofd waarmee ik onmiddellijk aan de slag kan.

“Ik nodig de toeschouwer graag uit om een stapje dichterbij te zetten.”
Dieter De Schutter

Wat is er volgens jou zo bijzonder aan een graphic novel?

Wat een graphic novel zo bijzonder maakt is dat je een verhaal op twee manieren kunt lezen: enerzijds vertellen de illustraties een verhaal, anderzijds heb je de tekst. Er is een boeiende wisselwerking tussen tekst en beeld. Het unieke aan een graphic novel is het feit dat er een ritme doorheen het verhaal vloeit. Soms zijn de beelden op een gegeven moment belangrijk omdat je bepaalde gevoelens of abstracties zo beter kunt uiten. Daarnaast heb je het element ‘tekst’ dat andere zaken kan beklemtonen. Aan de hand van hoe een tekst geschreven of aangebracht is, kun je bijvoorbeeld ook veel afleiden. Eén van mijn favoriete makers van graphic novels die dit doet, is Dominique Goblet. Zij is heel sterk in het overbrengen van die wisselwerking. Mijn andere favorieten zijn Olivier Schrauwen en Brecht Evens.

Wat vind je het moeilijkst aan het tekenproces?

Het belangrijkste is om in een goede flow te geraken en niet stoppen wanneer iets mislukt. Soms verlies ik me te hard in details waardoor ik veel langer werk dan aanvankelijk gedacht.

Schermafbeelding 2022 10 04 om 14 26 03

In 2019 ging je met deBuren mee op schrijfresidentie in Parijs. Hoe hielp dit bij de ontwikkeling van je beeldverhalen?

De korte tijdspanne van de residentie zorgde voor een ongelofelijke drive. Ook vond ik het heerlijk om omringd te zijn door andere schrijvers en vertellers, die met verschillende mediums werkten. Dat was vooral inspirerend en gaf me goesting om meer te creëren. In Parijs wisselden we constant uit met andere makers. Ik leerde hoe hun werkproces verliep, hoe zij naar bepaalde onderwerpen kijken en hoe zij het aanpakken. Dat was ontzettend leerrijk. Daarnaast kregen we ook feedbacksessies, wat me hielp om mijn eigen stem verder te ontdekken. De schrijfresidentie heeft me ook geholpen om mezelf serieuzer te nemen in mijn vak. Op professioneel vlak is het ook een springplank geweest. Mijn opdracht van de residentie werd gepubliceerd in Stripgids. Daarnaast heb ik voor deBuren het project Besmette Stad mee vormgegeven. Hiervoor maakte ik onder andere een grote mural aan de metrohalte Opera in Antwerpen.

"Het unieke aan een graphic novel is het feit dat er een ritme doorheen het verhaal vloeit."
Dieter De Schutter
20220811 Vonk Zonen Babelbuhhne LRc Tim Theo Deceuninck 23
© Tim Theo Deceuninck

Wie zou je willen zijn, buiten jezelf?

Iemand die vlot is in speeches schrijven, of misschien een historische figuur? Nee, als ik mag romantiseren, dan zou ik eigenlijk graag eens ervaren hoe het was om een grafische kunstenaar te zijn in het zeventiende-eeuwse Japan. Zij werkten met kalligrafieborstels in de natuur en experimenteerden met woodblock prints, een bepaalde grafische techniek waarmee ze houtsneden maakten. Heel intrigerend allemaal. De prenten bevatten ook vaak humor, absurde settings én katten. De ideale combinatie als je het mij vraagt.

Dieter De Schutter portretfoto Watlab 2
© Jeyda Yagiz

Waar zie je jezelf binnen vijf jaar staan?

Ik ben geen grote planner, maar ik wil graag nog veel boeken maken. Een droom is ook om aan een animatiefilm te werken. Voor de rest wil ik mijn authentieke stem als schrijver verder ontwikkelen.

Check de Instagrampagina van Dieter De Schutter om zijn werk te bekijken en te volgen.
75c94bb6 f1c8 4b73 8ee3 5095b6a35983

Watlab

Het Watlab begon als een gedeelde droom van auteur Carmien Michels en VONK & Zonen. Al gauw bundelden we de krachten en bouwden we in de Blikfabriek in Hoboken aan een collectieve, creatieve experimenteerplek voor literaire makers: het Writing Apart Together Lab, oftewel het Watlab.

Meer over dit project
Contact

VONK & Zonen

Krugerstraat 232 - 2660 Hoboken
Ondernemingsnr. 0809.536.660

email hidden; JavaScript is required

Op de hoogte blijven van onze projecten en evenementen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Ondersteund door:
made by