Pieter Delfosse
© Lize Spit

In gesprek met Pieter Delfosse

Ieder jaar lanceren we een open oproep voor de VONK, waarop makers een idee kunnen insturen voor een project of creatie en waarbij wij naast een budget van 7500 euro inhoudelijke & productionele coaching voorzien. Pieter Delfosse werd geselecteerd voor De VONK en werkt momenteel het project ENFIN/SOIT uit. We gingen met hem in gesprek over zijn creatieproces, inspiratiebronnen & wat hij voor ogen heeft met zijn project.

Pieter Delfosse (1985) is schrijver, theatermaker en acteur. Hij geeft daarnaast les aan het RITCS, waar ik hem tijdens het blok theaterschrijven heb leren kennen als een open, fantasierijke en betrokken docent. Zowel in zijn eigen schrijfwerk, als in het doceren, is hij voortdurend op zoek naar nieuwe interactieve spelregels om telkens ergens anders te belanden. We zetten ons in een waterachtige zon aan de picknicktafel in de Blikfabriek en praten bij. Hij vertelt over zijn VONK, het kind in hem dat maar niet opgroeit en zijn haat-liefdeverhouding met smalltalk.

Door Veerle De Caestecker

"Ik vind het leuk om als schrijver een omgeving te creëren waarin mensen hun eigen verhaal kunnen maken."
Pieter Delfosse

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Ik ben als theaterschrijver aan een nieuwe voorstelling aan het werk met de LOD-reggiseur Inne Goris. Het idee is dat iedereen uit het artistieke team samenwerkt met een kind. Zo ben ik nu met drie kinderen die ik uit een schrijfklasje in Molenbeek ken aan het werken aan een tekst. Daarnaast hebben we ook net een work in progress van een voorstelling getoond waar ik nog eens in meespeel. Dat vind ik heel fijn, want dat is iets dat ik eigenlijk te weinig doe. En natuurlijk ben ik ook aan het werk aan ENFIN/SOIT, het project waarvoor ik gesteund word door VONK & Zonen. Dat is een interactief project waarin ik weer op een hele andere manier ga nadenken over taal.

Hoe ben je op het idee voor ENFIN/SOIT gekomen?

Het idee ontstond na corona, toen we terug met z’n allen op de trein mochten. Wat me toen, na die periode van stilte en afzondering heel erg stoorde, was de overvloed aan gesprekken rondom mij. In geen een van deze gesprekken werd echt iets essentieels gezegd. Gesprekken om de gesprekken, die evengoed niet hadden kunnen plaatsvinden. Tegelijkertijd zit er onder zo'n dagdagelijkse uitspraken toch ook altijd een kleur of een verlangen verstopt; er is een reden waarom mensen zo’n zinnen gebruiken. Ik kwam tot het besef dat het net die dagdagelijkse taal is die me als theatermaker ook heel erg inspireert. Ik heb de zinnen die ik in de wagon opving, neergeschreven en verzameld, om meer vat te krijgen op wat precies in die taal het voor mij zo spannend maakt. Eerst was het gewoon iets leuks voor mezelf. Vervolgens ben ik al die zinnen eens door elkaar gaan halen en zo ontstonden er verschillende interessante dialogen die meteen een bepaalde context opriepen en waardoor de betekenis van die oorspronkelijke zin ook totaal veranderde. Door telkens de lading van de zin te veranderen, werd er iets heel gevoelig uit die schijnbaar banale zin onthuld.

"Als theaterschrijver verval ik snel in een bepaalde logica, terwijl gesprekken in het echte leven veel minder efficiënt en rationeel verlopen."
Pieter Delfosse

Hoe kunnen we ons ENFIN/SOIT voorstellen?

Het is een browser game, die ik samen met Lennert Mottar ontwikkel, die voortdurend nieuwe dialogen genereert uit een database vol afgeluisterde zinnen. De gebruikers hebben zelf de mogelijkheid om prikkelende gesprekken uit hun omgeving toe te voegen aan die databank; zinnen die ze horen op de trein of in een bar of in de foyer na een voorstelling. En vertrekkende vanuit die ene zin kunnen ze dan allemaal nieuwe gesprekken creëren. Er zijn drie modi waarin je kan spelen waarbij je steeds meer vrijheid krijgt. Maar toeval blijft wel een belangrijke component, want ik merk dat ik als theaterschrijver snel in een bepaalde logica verval wanneer ik dialogen schrijf terwijl gesprekken in het echte leven veel minder efficiënt en rationeel verlopen. We willen mensen graag meenemen en ze schrijver laten worden van gesprekken die ooit al eens gevoerd zijn, maar waar ze nu zelf nieuwe verhalen mee kunnen maken. Het is echt een poging om de manier van schrijven weer even helemaal opnieuw te onderzoeken.

Schermafbeelding 2022 06 29 om 13 40 22

Hoe ver sta je in dat proces?

Het raamwerk ligt er. De drie modi die we willen uitwerken, zitten technisch in elkaar. We hebben een paar weken geleden ook een test uitgevoerd met mensen die het project niet kenden. Daaruit hebben we geleerd dat er soms toch net iets meer context nodig is om de gebruikers te betrekken. Niet alleen over het uitgangspunt van het programma zelf, maar ook over de situatie waarin de dialogen gevoerd worden: waar zijn die mensen die dat gesprek voeren? Nu zoeken we uit hoe we ook een databank van situaties kunnen verzamelen waaruit de gebruiker kan kiezen. Het is leuk om te zien hoe een dialoog zich op een spannende manier tot een bepaalde situatie kan verhouden. Een gesprek tussen twee shoppers dat plots plaatsvindt aan een sterfbed verandert volledig van betekenis.

"Wat me fascineert is de lichte kant van hoe we als mensen ook allemaal maar knullig proberen om vat te krijgen op dat bizarre leven dat wel leiden."
Pieter Delfosse

Die interactieve component is iets wat in veel van je werk zit, waarom vind je dat waardevol?

Toen ik afstudeerde aan de Toneelacademie Maastricht had ik voor mezelf besloten dat theaterschrijven was wat ik het allerliefste deed. Maar op een gegeven moment was ik mezelf daar echt in aan het vastrijden. Plots had ik door dat ik de draad van het schrijven eigenlijk nog maar net had opgepikt en mezelf nooit echt de ruimte heb gegeven om daarbuiten te experimenteren. Met het project City of Doubt, trok ik Brussel in om de stad beter te leren kennen, maar ook om voortdurend nieuwe uitgangspunten en vormen te vinden om tot een tekst te komen. Daarnaast heb ik rond die tijd ook een kleine narrative video game geschreven. Ik merk dat ik het als schrijver leuk vind om een omgeving te creëren waarin mensen hun eigen verhaal kunnen maken. Dat is voor mij een leuke manier van vertellen; niet degene zijn die zegt hoe het verhaal loopt, maar eerder een wereld scheppen en de verschillende mogelijkheden bepalen. Dat is ook de reden waarom ik graag met andere mensen schrijf. Dus naast interactief werk blijft ook het participatieve plakken.

Ervaar je soms obstakels bij het schrijven?

In het begin had ik als schrijver ergens het idee dat ik alles zelf moest bedenken, dat alles in mijn kop moest gebeuren, maar ik heb nu eenmaal een hoofd waar ik gemakkelijk in kan vastlopen. Soms heb ik dat gevoel ook in mijn taalgebruik, dat ik steeds dezelfde dingen schrijf of dezelfde trucjes gebruik.

Ik heb ontdekt dat er ook een enorme rijkdom ligt buiten de schrijfkamer. Dat voel ik ook enorm met de kinderen uit de schrijfklas in Molenbeek. Ik ben er niet om ze louter te coachen, maar we zitten echt samen rond de schrijftafel. Met dat project heb ik wel echt het gevoel dat we het schrijven samen opnieuw aan het ontdekken zijn. Ik vind het fijn om uitgedaagd te worden en zelf ook nieuwe dingen te blijven leren.

"Ik probeer mezelf vaak nieuwe spelregels te geven of nieuwe dingen te bedenken die de verwondering terug opzoeken."
Pieter Delfosse

Zijn er thema’s die blijven terugkomen doorheen je werk?

Wat me fascineert, is de lichte kant van hoe we als mensen ook allemaal maar knullig proberen om vat te krijgen op dat bizarre leven dat we leiden. En hoe we met taal proberen en mislukken om de anderen te begrijpen en onszelf kenbaar te maken. Ik neig ook altijd naar het magisch realisme omdat ik nieuwsgierig ben naar de dingen waar we net niet over spreken of die we net niet zien. Dat is een stuk kind in mij dat maar niet wil opgroeien.

Heb je een tip om die magische, naïeve blik vast te houden?

Ik probeer mezelf vaak nieuwe spelregels te geven of nieuwe dingen te bedenken die de verwondering terug opzoeken. Zo heb ik voor City of Doubt eerst allemaal mogelijke vormen opgeschreven die ik ooit zou willen uitproberen en die in een pot verzameld; een strip of een lied of wat dan ook. Dan liet ik mijn pen op de kaart van Brussel vallen en trok ik een briefje uit de pot. Zo gaf ik mezelf een namiddag de tijd om bijvoorbeeld ergens op een plein een tweeluik te maken. Het was ook fijn omdat ik mezelf de optie gaf om te mogen falen, want niet elk project laat dat zo gemakkelijk toe.

Wat is op dit moment jouw favoriete afgeluisterde smalltalk zin?

“Hoor ik daar een sorry?” (lacht) Dat is er eentje die ook in de databank zit en echt in iedere mogelijke combinatie lijkt te werken.

Benieuwd naar andere projecten van Pieter?

Kijk dan zeker eens op zijn website

Pieter Delfosse

Pieter Delfosse

Pieter Delfosse (°1985) is schrijver, theatermaker en acteur. In 2022 won Pieter De VONK met zijn plan voor ENFIN/SOIT. Hij studeerde af aan de schrijfopleiding van het RITCS (2010) en later aan de Toneelacademie Maastricht (2016) als regisseur-dramadocent. Sindsdien werkte hij als schrijver samen met Laika, Inne Goris, LOD, Julie Pfleiderer + ICTUS, Boris Bezemer en anderen. In 2021 richtte hij de Queer Writing Group op en stichtte hij met enkele theatercollega’s het gezelschap Het Eerste Huwelijk. In zijn schrijfwerk gaat Pieter het liefst op zoek naar vormen, werkwijzen en samenwerkingen die hem uitdagen om alles wat hij over schrijven weet, te vergeten en het opnieuw te mogen uitvinden. De laatste jaren combineert hij theaterschrijven met participatieve schrijfprojecten en gaat hij steeds vaker op zoek naar interactieve manieren om (samen met een publiek) een verhaal te vertellen. Sinds 2019 geeft Pieter ook les op de schrijfopleiding van het RITCS.
AUDIENCE 28

De VONK

VONK & Zonen biedt een stimuleringsprijs voor een concept van een creatie, project of performance van een literaire maker, duo of collectief.

Meer over dit project
Contact

VONK & Zonen

Krugerstraat 232 - 2660 Hoboken

email hidden; JavaScript is required

Op de hoogte blijven van de projecten van VONK & Zonen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Ondersteund door:
made by